Master Class Business Model Canvas

Bouw uw eigen toekomstgerichte business model, en leer hoe u de rest van uw organisatie hierin mee krijgt.

Het is in de meeste gevallen niet zo moeilijk om een zicht te krijgen op de producten of diensten die een bedrijf aanbiedt. Maar hoe zit het business-model precies in elkaar? Welke middelen zijn er nodig om welke klanten te bereiken? Welke toegevoegde waarde wordt er eigenlijk aangeboden en waar wordt die gecreëerd? En welke kosten staan daar tegenover?

Onbekend, onbemind

Ook de ondernemer heeft lang niet altijd een juist beeld van het business-model waarmee zijn bedrijf vandaag functioneert. Meer nog, de ervaring leert dat leden van een team dat al jaren samenwerkt, toch allemaal een ander beeld hebben van het business model waarmee ze werken.

Heel vaak is dat model in een ver verleden organisch gegroeid. Niemand heeft zich sindsdien afgevraagd of en hoe dat model eigenlijk werkt. De vraag of dat model voor verbetering vatbaar is, leeft al helemaal niet.

Business Model Canvas

Een denkoefening starten rond het eigen business model is minder evident dan het in eerste opzicht zou kunnen lijken. Niet iedereen binnen het bedrijf heeft immers dezelfde kijk op wat er gebeurt, beschikt over dezelfde terminologie en heeft dezelfde ervaring. Hierdoor monden veel goedbedoelde sessies om met een toegewijd team te werken aan het business model uit in verwarring en frustratie. En alles blijft bij het oude.

Alexander Osterwald en Yves Pigneur ontwikkelden een techniek waarmee het denkproces rond het ontwikkelen en testen van business modellen sterk werd vereenvoudigd. In hun boek Business Model Generation, één van de best verkopende managementboeken van het laatste decennium, stellen ze hun Business Model Canvas voor.

Sinds het verschijnen van het boek in 2008, zijn er al tallozen bedrijven aan de slag gegaan met het Business Model Canvas. Jammer genoeg niet altijd met evenveel succes. De methodologie mag het denkproces dan wel verbeteren en vereenvoudigen, het blijft een techniek waar, wilt u hem goed uitvoeren, ervaring en kennis voor nodig blijft. Men raakt met het business model bovendien aan de essentie van het bedrijf. De minste fout kan nefaste gevolgen hebben.

Matty Paquay is één van de slechts 30 gecertifieerde trainers wereldwijd, die door de auteurs van Business Model Generation zelf werden opgeleid. Hij is uitstekend geplaatst om u de technieken van Business Model Canvas op een juiste manier aan te leren.

Onze aanpak

De master class is opgebouwd in 2 delen. Voor elk deel wordt een dag uitgetrokken. In een eerste fase is het belangrijk dat iedereen het model en alle onderdelen ervan goed begrijpt. En daarna komt het tweede, even essentiële onderdeel dat dient om de aangeleerde methodologie zelf onder de niet te krijgen. Samengevat komt die neer op: oefenen, oefenen en oefenen.

 

Programma

DAG 1

9:00 – 11.00
 Denken in business modellen, van strategisch belang

  • Business modellen begrijpen
  • Ontdek het Business Model Canvas
  • Het business model in de onderneming
  • De dood van het business plan —
    businessmodellen als een gemeenschappelijke taal

koffie


11:30 – 12:30 
Business Model Mechanics - Voorbij product innovatie en nieuwe segmenten

  • Introductie tot Business Model ‘Mechaniek’
  • Hoe concurreren met businessmodellen
  • Cases verduidelijken

Lunch


13:30 – 15:30
 Het Business Model (Innovatie) Proces - Leren denken en doen als een designer

  • Prototyping Business Models
  • Starten met Business Model Innovatie
  • Technieken voor Business Model Innovatie
  • Toepassingen in een case

koffie

16:00 – 17:00
 Businessmodellen overtuigend presenteren & introductie van hulpmiddelen

  • Het presenteren van business modellen
  • Het evalueren van business modellen

 

DAG 2 

09:00 – 11.00 Het waardepropositie canvas

  • Klantenprofielen: wat moet er gebeuren, pains, gains
  • Waardemap: producten en diensten, pain relievers, gain creators
  • Problem-Solution Fit / Product-Market Fit
  • Toepassingen in een case

Koffie

11:30 – 12:30 
Faciliteren van Business Model Innovatie Projecten

  • Hoe leid ik zelf een 3-daagse workshop rond Business Innovatie
  • De Business Model Design omgeving
  • De uitdagingen van Business Model Innovatie
  • De belangrijkste lessen uit mijn praktijkervaring met groeibedrijven

Lunch

13:30 – 14:00 Intensieve ervaringsdeling tussen de deelnemers

  • Voornaamste opstekers van de deelnemers
  • Belangrijkste uitdagingen voor de deelnemers

14:00 – 15:30
 Testen van Businessmodellen I

  • De 'sanity check': de ruwe getallen
  • Inleiding tot het markttesten: Customer Development
  • Hypotheses vastleggen uit het BM Canvas & VP Canvas

koffie

16:00 – 17:00
 Het testen van Businessmodellen II

  • Hoe sluit deze aanpak aan bij de Lean Start Up filosofie ?
  • Minimum Viable Products (MVPs)

 

Praktisch

Locatie — Atelier Piet Stockmans      

Data     — Meerdere data beschikbaar

Eventbrite - Master Class Business Model Generation

Bezoek onze website

© 2014 Paquay & Associates

Contact

Laatste tweets